Mailingi promocyjne są dziś jednym z coraz powszechniej stosowanych sposobów reklamowania inwestycji przez deweloperów. Nadal jednak reklama mailingowa ma mniejszy udział w planach marketingowych wielu firm niż reklama za pomocą innych kanałów promocji.
A szkoda, ponieważ badania przeprowadzone przez firmę GetResponse.pl pokazują, że jest bardzo skuteczna. Jak się okazuje, ponad 83% firm deklaruje stosowanie różnych elementów kampanii email marketingowych, przy czym najlepsze wyniki osiągają firmy zatrudniające od 51 do 250 pracowników. W ich przypadku skuteczność wynosi 69%, a koszty przeprowadzenia takiej kampanii szybko się zwracają.
– Branże, które inwestują zasoby w targetowanie komunikacji i lepsze dopasowanie treści, chwalą się największym zwrotem z prowadzonych działań email marketingowych – mówi Maciej Ossowski, Dyrektor Działu Edukacji i Optymalizacji w GetResponse.
Email marketing w branży deweloperskiej
Wielu deweloperów, zwłaszcza mniejszych, nie korzysta ze statystyk dotyczących skuteczności różnych sposobów promowania swoich inwestycji. Kiedy natomiast decydują się na działania marketingowe, to wybór najczęściej pada na najbardziej popularne kanały promocji, takie jak: reklama prasowa, reklama banerowa portalach internetowych lub outdoorowa.
W przypadku dużych firm jest znacznie lepiej, gdyż najczęściej przygotowują one plan sprzedaży jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji, co daje znacznie lepsze efekty, ponieważ możliwe jest wówczas zaplanowanie budżetu na różne rodzaje działania marketingowego, w tym również e-mail marketing.
Dyrektor ds. sprzedaży w agencji E-ffectica.pl, Anna Pytkowska, w referacie Efektywny marketing Internetowy w branży nieruchomości wygłoszonym na konferencji Innowacje Rynku Nieruchomości, przygotowała krótki komentarz na temat wyboru kanałów promocji, za pomocą których deweloper najczęściej kontaktuje się z potencjalnym klientem.
Bez wątpienia na pierwszym miejscu jest Internet. Potencjalni klienci najczęściej zapamiętują reklamy dewelopera umieszczone w wyszukiwarce (41%), na portalach internetowych (40%) i witrynach związanych z budownictwem (37%). Wielu z nich styka się z reklamą dewelopera dzięki banerowi umieszczonemu na portalach społecznościowych (16%) lub trafiając na oficjalne konto inwestora na Facebooku lub innych portalach społecznościowych (17%).
Z przedstawionych badań wynika również, że wielu ankietowanych (40%) chciałoby się dowiedzieć o inwestycji dewelopera właśnie z Internetu. W tym miejscu otwiera się pole ogromnych możliwości dla email marketingu, który wychodzi na przeciw oczekiwaniom odbiorcy, który dostaje gotową ofertę na swoją skrzynką mailową.
Jak powinna być przygotowana dobra kampania email marketingowa?
Podstawą jest zbudowanie odpowiedniej listy odbiorców, do których będzie rozsyłana oferta. Bazę subskrybentów najlepiej budować umożliwiając zapis do newslettera bezpośrednio na własnej stronie internetowej. Należy zamieścić odpowiedni box, który umożliwia pozostawienie swojego adresu email. Adresatów newslettera możemy również zakupić od profesjonalnych firm. Pierwsze rozwiązanie wydaje się najlepsze ze względu na pewność, że mail trafi do osób faktycznie zainteresowanych ofertą. Dobrze jest umieścić formularz do zapisywania się na newsletter nie tylko na głównej stronie, ale również na podstronach oraz koncie na Facebooku.
Szczególnie istotne jest skupienie się na działalności na portalach społecznościowych. Badania GetResponse pokazują bowiem, że wiele firm (40%) nie umieszcza na swojej facebookowej stronie formularza zapisu na newslettera i nie decyduje się na zaawansowane elementy kampanii email marketingowych.
Przed przystąpieniem do kampanii e-mail marketingowej powinno się zadbać o zebranie wszystkich zgód formalnych na przetwarzanie danych osobowych i przesyłanie informacji środkami komunikacji elektronicznej.
Bardzo ważne jest przygotowanie atrakcyjnej wizualnie oprawy graficznej. Oferta powinna być ponadto na tyle krótka, aby odbiorca wiadomości mógł ją szybko przeczytać i zapamiętać najważniejsze informacje. Podstawowymi informacjami zawartymi w wiadomości powinny być: lokalizacja inwestycji, rozkład mieszkań, cena za metr, ilość pokoi, dostępność miejsca parkingowego itp.
W przypadku email marketingu konieczne jest również określenie, jak długo będzie wysyłany newsletter do subskrybentów. Działania email marketingowe są efektywne wówczas, gdy prowadzone są w sposób ciągły. Zaleca się, aby newsletter był wysyłany najrzadziej raz na dwa tygodnie, a w przypadku częstych promocji nawet częściej. Do czytelnika wiadomości należy mówić językiem korzyści i wywoływać w nim pozytywne emocje.